Tuesday, April 5, 2011

~warganegara akhirat~

Firman Allah Taala, maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut (nama) Allah (dan sifat-sifatNya): gementarlah hati mereka (kerana takut melanggar laranganNya), dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan merekabertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (Al-Anfal:2)




Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...


Assalamualaikum w.b.t... Ahlan wasahlan! Dah hampir 2 bulan sha tak update blog.. Pertama sebab agak sibuk dengan hal2 belajar dan yg ke-2 blog ni penah kene block sekejap sbb ape pun tak tau.. hehe...Alhamdulillah.. hari ni sha diberi peluang untuk menulis lagi... Semoga ia sedikit sebanyak bermanfaat kepada kita semua. Sama-samalah kita bermuhasabah diri...


Nikmat Iman dan Islam~

Nikmat Iman dan Islam telah banyak kita dengar dan sudah tentu kita sedia maklum, jadi ana tidak tekankan pada pengertian tetapi ingin sha nyatakan bahawa Iman dan Islam ini adalah penyelamat pada kita untuk masuk syurga. 

Alhamdulillah, kita seharusnya bersyukur kerana kita dipilih oleh Allah S.W.T untuk mendapat 2 benda ini "iman dan Islam". Ini adalah nikmat yang paling besar yang telah kita dapat semenjak kita dlm alam rahim lagi, dimana kita terpilih untuk berada dalam rahim seorang wanita muslim.


Jadi jagalah Iman anda. Iman itu kita tak nampak. Ia boleh berkurang dan bertambah dan mungkin berkurang semula.


Sabda Nabi S.A.W "Sesiapa yang dikehendaki Allah untuk menjadi seseorang yang baik, nescaya akan diberi kefahaman dalam hal agama".


Pelajarilah ilmu... Carilah ilmu tauhid, feqah dan tasawuf.....


Jika anda seorang DOKTOR, jadilah doktor yang BERIMAN
Jika anda seorang PEGUAM, jadilah peguam yang BERIMAN
Jika anda seorang JURUTERA, jadilah jurutera yang BERIMAN
Jika anda seorang GURU, jadilah guru yang BERIMAN
Jika anda seorang AKAUNTAN, jadilah akauntan yang BERIMAN
Jika anda seorang PEGAWAI, jadilah pegawai yang BERIMAN


Berdoalah semoga Allah memimpin kita dan memberi kita kekuatan (taufiq). Yang penting kita perlu sedar yang kita adalah hamba. Berdoalah agar Allah beri kekuatan untuk kita sentiasa mengerjakan ibadah dan berserah diri padaNya!


Wallahualam.....

No comments: