Tuesday, December 7, 2010

Wanita ahli syurga

Assalamualaikum w.b.t... Ahlan wasahlan. Selamat petang sahabat sha yang dirahmati Allah.. Hari ini sha cukup teruja untuk menulis tentang kisah pada zaman Rasulullah S.A.W iaitu kisah wanita ahli syurga. Tentu sahabat semua excited nak tahu bagaimana wanita ini diangkat darjat oleh Allah menjadi wanita ahli syurga, mungkin ada antara sahabat sudah mendengar akan kisah ini di sekolah, madrasah atau pernah diceritakan oleh sesiapa sebelum ini kan? Baiklah, mari kita ikuti dan teladani kisah wanita ini, insyaAllah moga dengan mencontohinya kita juga mungkin akan menjadi wanita sepertinya.. InsyaAllah.. Amiin...




Diriwayatkan pada suatu hari Rasulullah SAW. memanggil anak kandungnya, Fatimah r.a.
"Fatimah anakku, mahukah engkau menjadi seorang perempuan yang baik budi dan seorang isteri yang dicintai suami?"
"Tentu saja wahai ayahku,"
"Tidak jauh dari rumah ini, ada seorang perempuan yang sangat baik budi pekertinya. Perempuan itu bernama Siti Muthi'ah. Cuba engkau jumpai dia dan teladani budi pekertinya yang baik itu."

Fatimah r.a. yang selalu patuh dan taat itu memenuhi kehendak ayahnya dan ingin sekali mengetahui amalan apa yang dikerjakan Siti Muthi'ah sehingga ia dikatakan oleh Rasulullah SAW sebagai seorang perempuan yang sangat baik budi pekertinya. Maka Fathimah r.a. membawa serta anaknya Hasan yang masih kecil ke rumah Siti Muthi'ah.

Apabila sampai di rumah Siti Muthi'ah. Fathimah r.a. memgucapkan salam. Siti Muthi'ah segera membuka pintu. Hantinya begitu gembira kerana ternyata tamunya adalah anak Rasulullah SAW beserta cucunya. Dalam hatinya berfikir, apa gerangan maksud kedatanan Fatimah r.a. ke rumahnya. Setelah Fatimah .r.a. menyatakan maksud kedatangannya, tiba-tiba Siti Muthi'ah dengan mesra menolak kedatangan puteri Nabi SAW itu.

"Bagaimanapun aku bahagia sekali menyambut kedatananmu di sini. Namun, maafkan aku, sebab aku hanya dapat menerima kedatanganmu saja. Sesungguhnya, suamiku telah berpesan agar aku tidak menerima tamu lelaki ke rumah ini..."
"Ini ialah Hasan, anakku sendiri.Bukankah ia masih kanak-kanak?"
"Sekali lagi maafkanlah aku, walaupun ia masih kecil tetapi ia lelaki. Sungguh aku tidak berani melanggar wasiat suamiku."

"Fatimah r.a. mula menyedari keutamaan dan kemuliaan Siti Muthi'ah sebagaimana yang diaktakan ayahnya. Ia semakin berhasrat untuk meneliti lebih dalam akhlak wanita solehah itu.
"Kalau begitu, baiklah Siti Muthi'ah. Sangat kuhargai keteguhan hatimu dalam menjaga amanat suamimu,"
Fatimah r.a. berkata lembut sambil meninggalkan Siti Muthi'ah.
Tidak berapa lama, Fatimah r.a. kembali lagi ke rumah Siti Muthi'ah seorang diri. Kali ini Siti Muthi'ah menyambutnya dengan mesra dan melayaninya sebagai tamu istimewa.
"Aku jadi hairan dan tertanya-tanya. Sebenarnya apa maksudmu ke sini, wahai puteri Rasulullah? Seakan-akan ada sesuatu perkara yang penting. Gerangan apakah ini?"

"Memang benarlah, Muthi'ah. Ada berita gembira untukmu dan ayahku sendirilah yang mengarahkan aku datang ke rumahmu ini."
"Rasulullah? Katakanlah segera, wahai Fatimah. Berita gembira apakah itu?"
"Ayahku mengatakan bahawa engkau seorang yang berbudi sangat baik. Kedatanganku ke sini tiada lain melainkan ingin meneladani budi pekertimu."
"Engkau sedang bergurau sahabatku. Keutamaan budi pekerti apa yang kumiliki? Aku tidak merasa mempunyai sesuatu keutamaan. Aku biasa-biasa saja sebagaimana yang engkau lihat. Sungguh tiada sesuatu pun yang dapat kusampaikan kepadamu mengenai keutamaan budi pekerti yang perlu engkau teladani. Aku merasa tidak mempunyai kelebihan. Apakah engkau sedang bersenda gurau, wawhai puteri Rasulullah?"

"Aku benar-benar serius, Muthi'ah. Sesungguhnya Rasulullah SAW yang mengatakan demikian. Terimalah berita gembira ini dengan penuh syukur. Ceritakanlah kepadaku tentang budi pekerti yang luhur itu."
Siti Muthi'ah masih terhairan-hairan mendengar keterangan Fatimah r.a. Sementara itu, tanpa sengaja, Fatimah r.a. tenampak sebuah rotan, sebuah kipas dan sehelai tuala di dalam ruangan rumah itu. Ia merasa tertarik melihat ketiga-tiga benda itu. Disoalnya Siti Muthi'ah.
"Untuk apakah ketiga-tiga benda itu, wahai Muthi'ah?"
"Ah, aku malu menceritakannya kepadamu," katanya lembut.
"Ceritakanlah, mungkin ketiga-tiga benda ini yang menjadi rahsia budi pekertimu yang dikatakan Rasulullah SAW itu."

Siti Muthi'ah mula bercerita mengenai ketiga-tiga benda itu.
"Engkau tahu, suamiku bekerja keras memeras keringat untuk mencukupi kehidupan kami dari hari ke sehari. Maka aku sangat sayang dan menghormatinya. Sebaik saja ia kulihat pulang bekerja, cepat kusambut kedatangannya dengan mesra. Kubuka bajunya dan kusapu tubuhnya yang berkeringat itu dengan tuala, sehingga ia berbaring melepaskan lelahnya. Maka aku pun mengambil kipas lalu dengan penuh kasih sayang aku kipasi tubuhnya sehingga hilang lelahnya atau ia tertidur."

"Sungguh luar biasa budi pekertimu, wahai Muthi'ah," kata Fatimah r.a. sambil menyedari bahawa dirinya sendiri tidak pernah berbuat demikian kepada suaminya, Ali bin Abi Thalib r.a.
"Lalu, untuk apa pula rotan itu, AMuthi'ah?" tanya Fatimah lagi.
"Kemudian aku berpakaian seindah mungkin kerana aku tahu lelaki itu suka apabila melihat isterinya berpakaian indah untuknya. Setelah ia bangun dan mandi, aku telah siap menyediakan makan dan minum untuknya. Setelah semua selesai, aku berkata kepadanya, "Oh, abang. Bilamana pelayananku sebagai isteri dan masakanku tidak berkenan pada hatimu, aku bersedia menerima hukuman darimu dengan ikhlas. Silalah pukul badanku dengan rotan ini dan sebutlah kesalahanku itu agat tidak kuperbuat lagi pada masa yang akan datang." Kubuka bajuku dan rotan itu kuserahkan kepadanya.

"Selalukah engkau dipukulnya dengan rotan itu?"
"Tidak pernah. Bukan rotan yang diambilnya, tetapi tubuhku yangditariknya dengan penuh mesra. Itulah bahagian dari kebahagiaan kami sehari-hari."
"Jika demikian, sungguh luar biasa, Muthi'ah. Sungguh luar biasa. Benarlah ayahku mengatakan engkau perempuan yang berakhlak mulia," kata Fatimah.



No comments: