Sunday, December 5, 2010

Lelaki & Keistimewaannya

Lelaki dan keistimewaannya.... Kepada kaum lelaki, jagalah keistimewaan anda yang Allah anugerahkan ini kearah jalan yang diredhai-Nya.. Sha khuatir kerana pada masa kini pelbagai masalah sosial antara kaum lelaki sudah menjadi perkara biasa dalam dunia sekarang, ada sebahagian lelaki mencari lelaki untuk memuaskan nafsu (gay), seks bebas, biseksual, menukar jantina kepada bersifat wanita, menjadi "mak nyah", pondan atau sebagainya.

Mereka hidup dengan panduan ciptaan sendiri dan setaraf dengan kaum Nabi Lut as. yang dihancurkan oleh Allah seperti firmanNya dalam surah al-Jihr ayat 73-75, "Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang menguntur, ketika matahari akan terbit. Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang keras." Nauzubillah..

Sedarlah kaum Adam, anda adalah insan terpilih ciptaan Allah..





1) Seorang yg berdikari

Proses pembelajaran yang diterapkan oleh Allah SWT kepada Adam a.s sejak awal di dalam syurga ini mempunyai matlamat dan persediaan ke arah menjadikan lelaki sebagai pemimpin dan khalifah di muka bumi.
Justeru mereka  mereka dibekalkan dengan ilmu dan panduan berbanding makhluk Allah SWT yang lain. Penciptaan lelaki secara tunggal sejak awal juga menunjukkan bahawa lelaki seorang yang berdikari dan boleh hidup bersendirian apabila mempunyai ilmu di dada. Manakala penciptaan Hawa adalah sebagai teman hidup bagi mengisi kesunyian Adam a.s.

2) Pemimpin dan pelindung

Sebagai pemimpin dan pelindung, lelaki dibekalkan dengan 9 akal dan 1 rasa malu (nafsu) berbanding wanita. Lantaran itu lelaki memegang tanggungjawab dan taklif yang lebih besar berbanding wanita. Dalam hal ini, lelaki adalah pemimpin bagi semua makhluk. Lelaki dilantik sebagai khalifah untuk memimpin lelaki, wanita dan alam ke arah yang sejahtera dan harmoni. Contohnya perlantikan para Khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w jelas menunjukkan peranan lelaki sebagai pemimpin.

3) Kelebihan dalam harta pusaka

Allah menyamakan kedudukan dua orang wanita dengan bahagian seorang lelaki. Kelebihan yang diberikan ini adalah merupakan sesuatu yang adil dalam Islam kerana kelebihan yang diterima oleh lelaki tersebut sebenarnya akan turut dinikmati oleh wanita kerana lelaki adalah pelindung dan pemberi nafkah kepada wanita.

4) Ketua keluarga

Tugas lelaki dalam keluarga adalah "Ketua Keluarga" meliputi tugas membimbing isteri dan anak-anak ke jalan yang diredhai Allah SWT. Ketua keluarga bertanggungjawabuntuk memastikan seisi keluarga merasa selamat, sejahtera dan bahagia. Kelebihan yang terdapat pada lelaki sebagai pemimpin membolehkan lelaki Islam mengahwini wanita ahli kitab sama ada Yahidu atau Nasrani. Pengaruh "Ketua Keluarga" ini membolehkan lelaki membimbing isteri ahli kitab ke landasan yang dituntut oleh Islam.


pesan sha: Seorang lelaki yang beragama Islam mesti mempunyai cita-cita dan matlamat untuk menjadi lelaki Muslim yang soleh, suami yang mithali dan insan kamil yang dikehendaki Allah SWT. =)

1 comment:

Damak said...

thanx ats igtn yg bmkne ni...^^,